Subject: Ravimiameti vastus
From: "Kristi Sarap" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Fri, 4 Apr 2025 16:12:05 +0300

Tere, Heilika!

Ravimiameti poolt vastab Ravimiameti peadirektori asetäitja Ott laius.

„Seda, kui palju ELi Ameerikale kehtestatavad tollitariifid meie
kasutatavate ravimite hinda mõjutavad, on äärmiselt keeruline öelda.
Turustatava ravimi eest vastutab ravimi müügiloa hoidja, kes ei ole ise
ravimi tootja. Ravimiameti jaoks on murede korral esimene kontaktpunkt
just müügiloa hoidja. Müügiloa hoidja peab asuma Euroopa
Majanduspiirkonnas. Samuti peab ravimi vastutav tootja ehk vabastaja asuma
Euroopa Majanduspiirkonnas. Vabastaja ülesanne on kinnitada, et kõik
ravimipartiid, mida turustada soovitakse, vastavad kõikidele kehtestatud
kvaliteedinõuetele. Loomulikult on võimalik, et ravim toodetakse
Ameerikas, tuuakse Euroopasse, vabastatakse siin ja läbi hulgimüüjate
jõuab Eestisse.

Valdaval enamikul juhtudest on aga ravimitel rohkem kui üks tootmiskoht,
mis võivad asuda erinevates riikides ning meil ei ole täpset teadmist, kui
suur osakaal ravimitest ühes või teises tehases toodetakse. Seetõttu on ka
võimatu ennustada, kas ja kui palju mõjutavad tariifid ravimite hinda. Kui
see mõju peaks avalduma, siis soodustusega retseptiravimite puhul maksavad
vastavalt soodusprotsendile proportsionaalselt rohkem nii ravimitarbija
kui Tervisekassa. Samas, paljude ravimite puhul on ravimi müügiloa hoidjal
Tervisekassaga sõlmitud hinnakokkulepe, mis tähendab, et müügiloa hoidja
ei saa ühepoolselt ravimi hinda tõsta. Käsimüügiravimite hinnamuutuse
maksab kahjuks 100% tarbija ise kinni.

Sarnane lugu on meditsiiniseadmetega. Me küll teame, kui palju on Eestis
turustatavaid USA tootjate tooteid, ent meil puuduvad täpsed andmed, kas
neid tooteid toodetakse reaalselt USAs või mõnes teises riigis. Samuti ei
kogu me andmeid eksporditavate meditsiiniseadmete ning nende mahtude
kohta. Seega kahjuks ei saa teid seekord huvitava infoga aidata.“

Ikka head

Kristi Sarap

Ravimiameti kommunikatsiooninõunik

[email-masked] <mailto:[email-masked]>